Omgevingspsycholoog
boek over het effect van kantoren op gedrag van medewerkers

Boekrecensie “offices at work” van Franklin Becker

Franklin Becker legt in zijn boek uit hoe organisaties worden beïnvloedt door gebouwen en hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van hun kantoren. In het tweede deel van het boek gaat hij ook in op hoe je veranderingen in organisaties, zoals verbouwingen, verhuizingen en nieuwbouw, goed kunt begeleiden.

Franklin Becker legt in zijn boek uit hoe organisaties worden beïnvloedt door gebouwen en hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van hun kantoren. In het tweede deel van het boek gaat hij ook in op hoe je veranderingen in organisaties, zoals verbouwingen, verhuizingen en nieuwbouw, goed kunt begeleiden. Het boek is geschikt voor zowel psychologen & sociologen als voor bedrijfskundigen & managers interessant, omdat ‘offices at work’ ingaat op de invloed van gebouwen op gedrag en op strategie.

Het boek geeft antwoord op vragen hoe bedrijven kunnen omgaan met:

  • Onzekerheid – weeg de verschillende alternatieven voor hoe je op korte termijn aan ruimte kunt komen, af. Denk aan flex werken, hotelling, leasen, huren of kopen.
  • Diversiteit – zorg voor balans tussen standaardisatie, wat kosten vermindert en consistentie geeft, en variatie, wat individuele krachten, locale behoeftes en flexibiliteit ondersteunt.
  • Doelgerichtheid – definieer wat echt belangrijk is voor jouw organisatie op de korte en lange termijn en gebruik dit als uitgangspunt voor het managen van de werkvloer.
  • Systeem denken – alles op de werkvloer, het sociale, culturele en fysieke, is met elkaar verbonden. Neem deze aspecten mee in afwegingen voor veranderingen.
  • Prestatie management – kijk niet alleen naar de korte termijn kosten of besparingen die ontstaan door nieuwe faciliteiten. Meet ook minder voor de handliggende effecten zoals efficiëntie en het aannemen en behouden van goed personeel.

Gebouw en interieur communiceert naar medewerkers

Becker begint met de belangrijkste vraag die eigenlijk centraal staat in het boek: ‘wie is er werkelijk belangrijk?’ Het is gemakkelijk om te zeggen dat werknemers het belangrijkste eigendom van de organisatie zijn, maar zie je dat ook terug in gebouwbeheer? Wat zegt een gebouw met overal dezelfde meubels? Of wat zegt een gebouw waarin het management zich exclusief op de bovenste etage heeft gevestigd? Wees je bewust van het effect wat dit soort gebouwbeslissingen hebben op de werknemers.

Small talk belangrijk voor samenwerking

Becker rekent af met de mythe dat ‘small talk’, korte gesprekken op de werkvloer, niet productief zijn. Dit soort gesprekken vormen juist de basis voor samenwerking en het effectief samen werken van teams.

Één gebouw heeft geen invloed op verbeterde communicatie

Bovendien blijkt het niet zo te zijn dat als wij in hetzelfde gebouw zitten dat we dan meer met elkaar gaan communiceren. Grof weg kun je stellen dat de afstand tussen mensen uit maakt binnen een afstand van 50 meter. Daarbinnen geldt: hoe dichter we bij elkaar zitten, hoe meer we met elkaar communiceren. Daarbuiten communiceren we even weinig. Je kunt je dus afvragen waarom je al je werknemers in één gebouw of een campus zou willen stoppen.

Niet ieder gebouw is geschikt voor iedere organisatie

Organisaties verschillen bijvoorbeeld in cultuur, manier van werken en geschiedenis. Op dit moment is flex werken helemaal ‘hot’. Veel organisaties willen ook mee in deze trend, maar lang niet iedere organisatie is geschikt voor deze manier van werken. Daarom adviseert hij om iedere verandering in gebouwen te beginnen met een ‘cultural audit’.

Spreek af wat het gewenste resultaat is

Verbouwingen, een nieuw gebouw of een verhuizing worden gerechtvaardigd omdat ze betere presentaties opleveren. Liefst maken we die zo concreet en meetbaar mogelijk. Omdat niet altijd even goed duidelijk is hoe een gebouw werknemers beïnvloedt, wordt er al snel gekeken naar of er meer geld verdiend wordt. Maar er zijn veel meer manieren waarop de omgeving ons beïnvloedt. Becker onderscheidt de volgende drie vormen:

  • Facilitaire prestaties (efficiëntie gemeten in kosten, snelheid en gebruik)
  • Menselijke presentaties (gedrag en overtuigingen waarvan is aangetoond dat ze bijdragen aan de organisatie doelen, zoals snelheid waarmee iets geleverd kan worden of de kwaliteit van service)
  • Bedrijfsprestaties (aantal keer genoemd in de landelijke media of het aantal bezoeken van potentiële klanten aan het nieuwe gebouw)

Door vooraf helder te krijgen wat de doelen zijn van het nieuwe gebouw of de verhuizing, wordt het in het bouwproces gemakkelijker om besluiten te nemen. Als je landelijke media aandacht wil, dan loon het om je te onderscheiden op architectonisch vlak. Wil je vooral de service tussen klanten en werknemers verbeteren, kan de organisatie zich beter richten op een gebouw wat flexibiliteit van werknemers bevordert.

Kortom

Zoals je merkt zijn de onderwerpen die in het ‘offices at work‘ worden besproken divers. Dit is zowel het mooie als het minpunt aan ‘offices at work’. Mooi omdat zoveel informatie razend interessant is, minpunt omdat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dat minpunt neem ik graag voor lief voor een boek dat bedrijfsmanagement en omgevingspsychologie weet te combineren. Al met al een erg interessant managementboek.

2 opmerkingen

  • Beste Joren, ik besteed mijn laatste vakantiedagen aan mails lezen en surfen op internet en lees net je blog, mooi verzorgd en interessant!
    Ik heb zelf in 2005 ook een recensie over dit boek van Becker geschreven, kort nadat ik 4 weken bij hem op de universiteit te gast was, zie:
    Voordt. D.J.M. van der (2005), Offices at Work. Boekbespreking. Real Estate Magazine no. 38, februari, 56-57.
    Ik onderschrijf jouw observatie: interessant boek, met veel info, maar nergens diepgaand uitgewerkt en (nog) zonder veel conrete aanbevelingen.
    Inmiddels is Franklin Becker vooral actief op zorgvastgoed.
    Hartelijke groeten, Theo van der Voordt

    • Beste Theo,

      Dank voor Je compliment, fijn om te horen dat mijn website vakantie waardig is ;-)

      Die 4 weken klinken goed, hoe was dat? Weet je ook of hij (of zijn afdeling) nog meer interessants heeft gepubliceerd?

      Groeten van Joren

Over de schrijver

Joren van Dijk

Wij helpen jou met het verbeteren van beleving van eindgebruikers. Dit bereiken we door aanpassingen te doen in het ontwerp en de inrichting van de fysieke ruimte. We analyseren jouw omgeving op sterktes en zwaktes, onderzoeken de behoeftes van eindgebruikers en we ontwikkelen interventies om dit te verbeteren.

Geprikkeld? We horen graag van je! Je kunt me bereiken op:

joren@omgevingspsycholoog.nl
070 221 0793
06 4932 6072

Een vraag? Een opmerking?

Uw e-mail adres

Uw bericht

Type deze code over
captcha