Omgevingspsycholoog

Gebruik kleur om benzine van diesel te onderscheiden

Benzine moet je niet in een diesel auto gooien en andersom is ook niet handig. Het kan de beste gebeuren. Er zijn ‘truukjes’ om automobilisten te helpen benzine en diesel te gebruiken.

Benzine moet je niet in een diesel auto gooien en andersom is ook niet handig. Het kan de beste gebeuren. Er zijn ‘truukjes’ om automobilisten te helpen benzine en diesel te gebruiken. Verschillende tankstation ketens kunnen dezelfde kleuren gebruiken om benzine en diesel herkenbaarder te maken. Helaas, laat een rondgang zien bij een aantal tankstations, gebeurt dit niet.

Hersenen werken met categorieën

Voor het herkennen en herinneren van concepten (zoals een huis) maakt ons brein veel gebruik van categorieën. Hoewel er soms wel eens negatief over gedaan wordt als het gaat om vooroordelen (concept man vs. vrouw, bijvoorbeeld), zijn deze categorieën vooral heel handig en van levensbelang om fatsoenlijk te kunnen functioneren in een samenleving.

Categorieën besparen tijd en energie

Stel je eens voor dat je voor ieder concept wat je tegen komt (een mens, een kamer een computer etc.) een complete analyse moeten maken voordat we begrijpen wat iets is en vervolgens snappen wat we er mee kunnen. Dat zou gigantisch veel tijd kosten. Door deze objecten in categorieën in te delen, besparen onze hersenen ons een boel tijd en energie.

Cues helpen categorieën indelen

Bij het indelen van deze categorieën beroepen onze hersenen zich op ‘cues’; dingen die karakteristiek zijn voor het concept. Hoe typischer de cues zijn voor de categorie, hoe gemakkelijker je iets in een categorie indeelt. Een merel ‘past’ daarom gemakkelijker in de categorie vogels dan een kip. Voorbeelden van cues zijn vorm, de kleur en de grootte.

Help gebruikers met kleur en vorm

Door gelijksoortige concepten dezelfde vorm, kleur of grootte te geven (je maakte het concept dan typischer voor de categorie) kun je gebruikers helpen met in het dagelijks gebruik van voorwerpen. Tegelijkertijd kun je het de gebruiker ook moeilijk maken door als je verschillende vormen, kleuren en grootten door elkaar heen gebruikt.

Benzine- en dieselpomp lijkt op elkaar

Dit laatste is het geval aan de pomp bij tankstations. Daar heb je vaak de keuze uit een aantal soorten benzine, diesel en soms gas (wat verschillende concepten zijn). Iedere automobilist weet dat je geen diesel in je benzine tank moet gooien en vice versa. Toch gebeurt het wel eens. Vanuit een psychologisch oogpunt is dat niet eens zo gek.

Bevorder herkenbaarheid met kleur

Je zou verwachten dat bij het ontwerpen van de pomp hiervoor afspraken gemaakt worden tussen tankstations om herkenbaarheid te bevorderen (het is voor klanten dan gemakkelijker om het concept in de juiste categorie te stoppen). Door bijvoorbeeld de benzine en diesel één onderscheidende consistente cue te geven (bijvoorbeeld kleur), kun je gebruikers helpen met het pakken van de juiste soort brandstof.

Inconsistent kleurgebruik

verschillende tankstations gebruiken verschillende kleuren voor benzine en diesel
Helaas, zo laat een korte rondgang bij een aantal willekeurige tankstations (Argos, BP, Shell, Texaco & Tinq) deze herkenbaarheid te wensen over. Zo ongeveer alle kleuren (groen, wit, rood, blauw, geel, grijs en zwart) worden door elkaar heen gebruikt. Het is natuurlijk lastig om te zeggen hoeveel effect deze verwarring heeft, maar dat het effect heeft, daar durf ik niet aan te twijfelen. Dan kun je zeggen; dan moet je opletten als automobilist, maar hoe klantvriendelijk ben je dan als organisatie als je van je klanten vraagt om tegen je hersenen in te gaan?

Verkoop belangrijker dan klantvriendelijkheid?

Waarom er geen consistentie is tussen de verschillende tankstations weet ik niet, maar ik vermoed dat het met marketing te maken heeft. Het kan zijn dat tankstations bepaalde brandstoffen meer willen laten opvallen zodat deze meer verkopen of dat ze een ‘groener’ gevoel geven bij klanten die voor de groene optie kiezen.

Als dat de reden is, vind ik dit een zwakte bod want er zijn andere mogelijkheden om de verkoop van een specifieke brandstof op een andere manier te bevorderen terwijl je ook de herkenbaarheid van de verschillende soorten waarborgt.

Dank aan Iels den Dekker voor deze tip!

Opmerking toevoegen

Over de schrijver

Joren van Dijk

Wij helpen jou met het verbeteren van beleving van eindgebruikers. Dit bereiken we door aanpassingen te doen in het ontwerp en de inrichting van de fysieke ruimte. We analyseren jouw omgeving op sterktes en zwaktes, onderzoeken de behoeftes van eindgebruikers en we ontwikkelen interventies om dit te verbeteren.

Geprikkeld? We horen graag van je! Je kunt me bereiken op:

joren@omgevingspsycholoog.nl
070 221 0793
06 4932 6072

Een vraag? Een opmerking?

Uw e-mail adres

Uw bericht

Type deze code over
captcha