Omgevingspsycholoog
Quote Winston Churchill over de interactie tussen mens en gebouw.

Is omgevingspsychologie een hype?

Nee, ik denk van niet. Omgevingspsychologie is onderdeel van een breder besef in de maatschappij over waarom we de dingen doen die we doen. Waarom bouwen wij? Voor wij bouwen wij?

Nee, ik denk van niet. Omgevingspsychologie is onderdeel van een breder besef in de maatschappij over waarom we de dingen doen die we doen. Waarom bouwen wij? Voor wie bouwen wij? Het idee dat er louter voor geld gebouwd wordt, begint – mede door de crisis – zijn kracht te verliezen.

Omgevingspsychologie is niet nieuw

Hoewel veel mensen vaak denken dat omgevingspsychologie een nieuw vakgebied is, is dat het niet. Wanneer het precies ontstaan is weet ik niet, maar je zou bijvoorbeeld het onderzoek naar de invloed van licht op fabrieksarbeiders aan het begin van de 20e eeuw beschouwen als omgevingspsychologie. Toch lijkt het alsof er de afgelopen jaren meer belangstelling is ontstaan voor het vakgebied. Vaak wordt mij dan de vraag gesteld, waarom is dat?

Sexy psychologie

Volgens mij komt dit doordat psychologie als geheel meer sexy is geworden. Vroeger werd psychologie beschouwd als het domein van geitenwollen sokken die mensen probeerden te genezen van de meest vreemde fobieën. De laatste jaren is er steeds meer belangstelling gekomen over hoe de gewone mens; consument, de gebruiker en de werknemer kan worden beïnvloedt in hun gedrag. Deze belangstelling is van de sociale omgeving ‘overgewaaid’ naar de fysieke omgeving, zodoende ‘profiteert’ omgevingspsychologie ook mee van deze belangstelling.

Bouwen voor de mens

Is de belangstelling in omgevingspsychologie dan een (marketing)hype? Dat bedrijven het gebruiken om nog meer te kunnen verkopen? Ik denk het niet. Meer en meer mensen kunnen zich niet vinden in het louter voor ‘de winst’ dingen doen. Dit geldt ook voor de bouwwereld, het alleen maar bouwen voor het geld is geen houdbaar bedrijfs- of staatsmodel. Ik denk daarom dat de belangstelling in omgevingspsychologie onderdeel is van fundamenteel besef: voor wie en waarom bouw je nu eigenlijk (producten of gebouwen).

Opmerking toevoegen

Over de schrijver

Joren van Dijk

Wij helpen jou met het verbeteren van beleving van eindgebruikers. Dit bereiken we door aanpassingen te doen in het ontwerp en de inrichting van de fysieke ruimte. We analyseren jouw omgeving op sterktes en zwaktes, onderzoeken de behoeftes van eindgebruikers en we ontwikkelen interventies om dit te verbeteren.

Geprikkeld? We horen graag van je! Je kunt me bereiken op:

joren@omgevingspsycholoog.nl
070 221 0793
06 4932 6072

Een vraag? Een opmerking?

Uw e-mail adres

Uw bericht

Type deze code over
captcha