Omgevingspsycholoog

Hoe verbeter je natuurbeleving voor natuurgebied-bezoekers?

Bezoekers verschillen in hun natuurbeleving. Stem inrichting en aanbod van een natuurgebied af op bezoekersbehoeften om natuurbeleving te verbeteren.

Hoe stel je de kenniswerker centraal in het ontwerp van een kantoor?

Neem persona’s als uitgangspunt in het ontwerp van kantoor. Hierdoor kun je inspelen op de ruimtelijke behoeftes van verschillende medewerkers, zonder dat je voor iedere unieke medewerker een ruimte hoeft te...

Vestigingscondities, vestigingsklimaat en retail locaties.

Voor de Rabobank heeft Eyckveld recent gekeken naar lokale vestigingscondities. Dit is hoe we het hebben aangepakt.

De (on)mogelijkheid van de ontwerpende onderzoeker

Stedenbouw is een divers veld wat de aandacht heeft van zowel ontwerpers als onderzoekers. Is het mogelijk om tegelijkertijd ontwerper en onderzoeker te zijn? Of vergen beide disciplines een ander...

Verbeterd kenniswerk door toepassing van sociale netwerk analyse in kantoren

De inrichting en de structuur van een kantoor beïnvloedt de vrije stroom van informatie tussen werknemers. Dit kan worden geanalyseerd met behulp van sociale netwerk analyse.

Nudge: traplopen vs. de lift nemen

Hoe zorg je ervoor dat mensen traplopen in plaats van de lift nemen? Max heeft een nudge ontwikkeld en hem getest. In deze blog bespreekt hij het resultaat.

Wat is evidence based design?

Evidence Based Design is een ontwerp stroming waarbij beslissingen in ontwerpen gebaseerd zijn op betrouwbare kennis om op deze manier een zo succesvol mogelijke uitkomst voor het ontwerp te realiseren.

Wat is wayfinding?

De weg vinden in een onbekende ruimte kan een behoorlijk stressvolle ervaring zijn. Om mensen te helpen, moeten we snappen hoe wayfinding werkt.

Wat is privacy?

Privacy is een belangrijk onderdeel van hoe mensen een ruimte beleven. Maar wat is dat nou eigenlijk, privacy? En waar gebruiken we het voor?

Wie is dé gebruiker?

Als we een ontwerp voor een ruimte maken waarin de mens centraal staat, is het handig om te weten wie die mens is. Vandaar de vraag, wie is de gebruiker.

Hoe werkt de customer journey?

De customer journey helpt je een ontwerp voor een ruimte of gebouw te doorlopen, bekeken vanuit het perspectief van verschillende gebruikers.

Hoe trekken winkeliers klanten naar hun winkel?

Winkels spelen verschillende rollen. Een winkel trekt zelf klanten, de winkel trekt klanten van andere winkels of de klanten zijn toevallige voorbijgangers.