Omgevingspsycholoog
stationsbeleving

Ontwerp het station van de toekomst

Het ideale station bevordert positieve ervaringen en voorkomt negatieve ervaringen. Daarmee bevordert het station het welzijn van haar gebruikers.

Het ideale station bevordert positieve ervaringen en voorkomt negatieve ervaringen. Daarmee bevordert het station het welzijn van haar gebruikers.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel de essentie van hoe een station, naar mijn idee, ontworpen moet worden.

Stel reiziger centraal

Door iedere ‘ervaring’ van gebruikers op het station in kaart te brengen, kun je helder krijgen wat mensen waarnemen, hoe ze zich gedragen en wat ze voelen en denken. Zorg er voor dat wat reizigers zien, horen, ruiken en voelen hen een positief gevoel geeft en een negatief gevoel voorkomt.

Gebruik natuurlijke materialen

Op een basaal niveau betekent dit dat er minder gebruik wordt gemaakt van beton en staal en meer van ‘natuurlijke’ materialen zoals hout en steen. Zorg er ook voor dat de verlichting, die ’s avonds aan gaat, voorziet in het gehele spectrum aan licht dat het menselijk lichaam nodig heeft. De huidige halogeen verlichting zend slechts een gefragmenteerd deel van het spectrum uit. Of gebruik materialen die het geluid dempen waardoor reizigers niet worden overspoeld geluiden.

Al deze maatregelen zijn gerelateerd aan een positief gevoel en bevorderen ook het gevoel van veiligheid.

Neem basale angsten van reizigers weg

Op een hoger niveau betekent dit dat je de ‘angsten’ van reizigers wegneemt of vermindert. Angsten als ‘kom ik thuis?’, ‘blijf ik gezond?’ en ‘heb ik een zitplek in de trein?’. In veel, zo niet alle, gevallen is het belangrijk om de reiziger een gevoel van controle te geven.

Geef reiziger een gevoel van controle

In het geval van de angst ‘kom ik thuis?’ betekent dit dat de reiziger goed wordt geïnformeerd, zodat deze zelf een beslissing kan nemen over het vervolg. In het geval van de vraag ‘blijf ik gezond?’, helpt het om de reiziger de mogelijkheid te geven zich af te kunnen zonderen van een ervaren bedreiging. En door bijvoorbeeld met lampen aan te geven welke gedeeltes van het station minder druk bezet zijn, kunnen reizigers zich gemakkelijker verspreiden over het station waardoor de kans op een zitplaats groter wordt.

Kijk verder dan alleen de omgeving

Vergeet niet om irritaties die niet direct iets met de omgeving te maken hebben, zoals een treindeur die tegen iemand aanbotst, rommel naast de prullenbak of iemand die rookt naast de trein, te verminderen. Je kunt een station nog zo leuk verven en behangen, maar als iemand zich stoot aan een niet goed werkende deur, zal hij nog steeds een negatieve ervaring overhouden aan de treinreis. Immers, een negatief gevoel is niet zomaar weg.

Kijk voor meer inspiratie ook eens op:‘hoe de NS jouw zitplek inpikt’ en ‘hoe krijg je een zitplek in de trein?

Opmerking toevoegen

Over de schrijver

Joren van Dijk

Wij helpen jou met het verbeteren van beleving van eindgebruikers. Dit bereiken we door aanpassingen te doen in het ontwerp en de inrichting van de fysieke ruimte. We analyseren jouw omgeving op sterktes en zwaktes, onderzoeken de behoeftes van eindgebruikers en we ontwikkelen interventies om dit te verbeteren.

Geprikkeld? We horen graag van je! Je kunt me bereiken op:

joren@omgevingspsycholoog.nl
070 221 0793
06 4932 6072

Een vraag? Een opmerking?

Uw e-mail adres

Uw bericht

Type deze code over
captcha