Omgevingspsycholoog
wachtbeleving

Hoe kun je als ontwerper wachten plezieriger maken?

Wachttijd is voor klanten niet absoluut. Je kunt de waarneming van de wachttijd beïnvloeden met emoties en aandacht en daarmee de klanttevredenheid.

Wachttijd is voor klanten niet absoluut. Je kunt de waarneming van de wachttijd beïnvloeden en daarmee de klanttevredenheid. Als mensen moeten wachten, kun je de beleving van het wachten positief beïnvloeden door ze af te leiden van het wachten of de emoties positief te beïnvloeden. Zowel in interieur als in architectuur liggen mogelijkheden om de relatieve wachttijd te beïnvloeden.

Dat we wachten vervelend vinden, daar is iedereen het over eens. Als we wachten willen ‘oplossen’, dan focussen we ons meestal op de absolute wachttijd. Dit is de tijd die werkelijk aan het wachten zijn op de trein, dokter of onze date. Rationeel gezien klopt deze manier van oplossen.

Gevoelsmatig niet: mensen blijken ook, of misschien vooral, waarde te hechten aan de relatieve wachttijd. Dat wil zeggen; de relatieve wachttijd beïnvloedt de beleving van mensen sterker dan de absolute wachttijd (Hui, Tse & Zhou, 2006). Onder de relatieve wachttijd verstaan we de tijd die we ervaren dat we staan te wachten.

Einstein verwoordde het mooi:

Een uur zitten bij een aardig meisje vliegt voorbij als een minuut, maar een minuut zitten op een brandende kachel lijkt wel een uur. Dat is relativiteit.

Voor mensen die wachten, is relatieve wachttijd de essentie van wachten.

De relatieve wachttijd wordt beïnvloedt door ‘hoeveel’ aandacht een wachtende besteed aan de verstreken tijd. Anders gezegd; als je de aandacht van een wachtende weet te focussen op iets anders dan het wachten, lijkt het alsof de wachttijd korter is en daardoor zal de wachttijd als beter ervaren worden (Baker & Cameron, 1996).

Ook beïnvloed het gevoel dat mensen hebben de waargenomen wachttijd (Pruyn & Smidts, 1998). Als je er dus voor zorgt dat mensen zich prettiger voelen voorafgaand en tijdens het wachten, wordt de wachttijd als beter ervaren worden.

Dit is waar ontwerpers om de hoek komen kijken. Door de omgeving waarin mensen wachten (bijvoorbeeld een wachtkamer, stationshal of bar) zo te ontwerpen dat ze een positiever gevoel krijgen of de aandacht van het wachten wordt afgeleid, zorgt je ervoor dat mensen een de wachttijd als prettiger ervaren.

Voorbeelden hiervan zijn:

4 opmerkingen

  • Wat een mooi weblog heb je hier Joren!

    Ik kom hier via een tweet van Fiona de Vos (die linkte naar het artikel over inrichten van schoolgebouwen).

    Van de week zag ik dit tweetje over wachten, vind je vast ook leuk:

    RT @DocHackenbush: OMG, you guys. We’ve been doing queues all wrong. THIS is how to queue: http://twitter.com/DocHackenbush/status/304902434650726401/photo/1

    Zou het grootste probleem van wachten zijn, dat iemand anders voordringt of onterecht eerder iets krijgt, of iets beters, dan jij? Een statusgevecht met een nauwelijks vol te houden wapenstilstand?

    • Hey Tess,

      Dank voor je compliment!

      Leuke foto :-) Zou dat ‘simpele’ variant zijn van ‘nummertje trekken?’ Ik denk dat voordringen in individualistische samenlevingen als erger wordt ervaren dan als collectivistische (voor zover er een dichotomie bestaat). Of het het grootste probleem is durf ik niet te zeggen; het heeft zeker wel een grote impact als het gebeurd. En, zoals je zegt, een statusgevecht waarbij we meestal ons mond houden. Leuk onderwerp voor een nieuwe blog, wie weet ;-)

      Groeten van Joren

Over de schrijver

Joren van Dijk

In 2010 startte Joren de blog Omgevingspsycholoog.nl om de wetenschappelijke inzichten van omgevingspsychologie toegankelijker te maken voor het grote publiek. Zijn doel was (en is nog steeds) ervoor zorgen dat omgevingspsychologie een vast onderdeel wordt van bouw- en ontwerpprojecten. Dit lukt, steeds meer organisaties zien de meerwaarde van omgevingspsychologie en betrekken een omgevingspsycholoog in hun bouw- en ontwerpprojecten.

Joren’s specialisaties zijn mobiliteit, openbaar vervoer, veiligheid, licht en wachtbeleving. Daarnaast reist hij stad en land af om te vertellen over omgevingspsychologie.

Geprikkeld? Ik hoor graag van je! Je kunt me bereiken op:

joren@omgevingspsycholoog.nl
070 221 0793
06 4932 6072

Een vraag? Een opmerking?

Uw e-mail adres

Uw bericht

Type deze code over
captcha